Incendi Campanar

Carrusel Home

Separador


Com identificar una emergència sanitària?

Ens trobem davant una emergència sanitària quan la vida d'una persona pot estar en perill. En aquests casos cal telefonar sempre al 112.

En comunicar amb el 112...

  1. Què ha ocorregut?
  2. Quantes persones estan afectades?
  3. On ha succeït?
  4. Seguir les instruccions dels professionals.

Què fer en cas de una emergència sanitària?

1 Protegir

Protegeix vosté mateix, eviti nous accidents o víctimes, protegeixi la víctima.

2 Alertar

Alerti als Serveis d'Emergència mitjançant el telèfon 112.

3 Socórrer

Dins del seus coneixements, apliqui tècniques de primers auxilis i deixeu-vos guiar pels professionals que atendran la seva trucada.

imatge persona cridant al 112

Consells

Parada cardiorespiratòria

Per a saber si estem davant una persona en parada cardiorespiratòria cal seguir els passos següents:

  • Posar a la persona de sobines i comprovar si està conscient i si respon. Per a això cal sacsar-la amb cura de no lesionar-la i cal fer-li preguntes. Si no contesta, telefonar immediatament al 112.
  • Cal saber si està o no inconscient i per a això cal verificar si respira: inclinar el cap cap endarrere i elevar la barbeta per a obrir la via aèria. Acostar-se a la seua boca per a comprovar si ix aire i veure si el pit es mou.
  • Si no respon, ni respira, cal iniciar les maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica. Si no es coneix la tècnica, en telefonar al 112, un metge coordinador del CICU donarà les indicacions per a això.
  • Per a fer el massatge cardíac cal situar-se de genolls al costat del pacient, entrellaçar els dits i col·locar els dos palmells de les mans, una damunt de l'altra, en el centre del pit del pacient. Amb els braços estesos i sense doblegar els colzes, deixar caure el seu pes, afonant el pit uns tres dits. Fer unes 100 o 120 pressions per minut.
  • Si hi ha més gent, és convenient anar alternant-se per a no perdre el ritme.
  • Continuar fent el massatge fins que la persona torne a respirar o fins que arriben els serveis d'emergència.
  • Si la persona recupera la respiració, col·locar-la en posició lateral de seguretat.

Ennuegada

Davant una ennuegada ocasionada per un cos estrany o durant la ingesta de menjar, hem de realitzar unes maniobres que, si no les coneixem, en telefonar al 112, un metge coordinador del CICU ens indicarà com procedir. Aquests són els passos a seguir, segons la situació en què es trobe la persona afectada:

  1. Si la persona afectada està conscient i pot tossir, cal animar-la a continuar tossint.
  2. Si està conscient; però no pot tossir, cal fer el següent:
    • Subjectar pel pit al pacient, inclinar una mica el seu cos cap avant i donar 5 colps entre les escàpules (espatles), amb la part baixa del palmell de la mà.
    • Si després d'això, no s'expulsa el que ha provocat l'ennuegada, cal fer la maniobra de Heimlich. Col·locar-se darrere del pacient i envoltar-lo amb tots dos braços. Just per damunt del melic, posar un puny en posició horitzontal i col·locar damunt l'altra mà, espentar fort i ràpid cap a dins i cap amunt. Repetir-ho 5 vegades seguides.
    • Alternar els 5 colps a l'esquena, amb la maniobra de Heimlich, fins que expulse el cos estrany o fins que arriben els serveis d'emergències sanitàries.
    • En cas de dones embarassades es realitzen els 5 colps entre les escàpules; però cal substituir la maniobra de Heimlich, per comprensions en el centre del pit.
    • Si qui s'ennuega és un lactant (xiquets menors d'1 any), tampoc es pot realitzar la maniobra de Heimlich per a evitar lesions. Cal col·locar-lo de boca per avall sobre un avantbraç i subjectar el cap amb la mà, mantenint-la més baixa que el cos. Donar 5 colps secs amb la part baixa de la mà entre les escàpules (espatles). Si no expulsa el cos estrany, donar la volta al xiquet i realitzar 5 compressions en el centre del seu pit amb els dits índex i cor junts. Alternar els dos cicles fins que es recupere o arribe l'assistència sanitària.
  3. Si no cessa l'ennuegada i la persona queda inconscient i no respira, cal començar les maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica.

Ictus

Existeixen diversos signes d'alarma per a saber si una persona està patint un ictus. En cas de sospitar d'algun dels símptomes següents, telefoneu al 112 immediatament:

  • Dificultat a l'hora de parlar i entendre
  • Boca torta
  • Pèrdua de força o sensibilitat en la meitat del cos (cara, braç i cama del mateix costat).
  • Mal de cap molt intens i d'inici brusc.
  • Pèrdua brusca de l'equilibri o estabilitat.
  • Afectació de la visió en un o els dos ulls.

Accident de trànsit

  • Detindre el vehicle en el voral, amb el llum de curt abast encés i tots dos intermitents.
  • Posar-se jupetí reflector.
  • Eixir del vehicle amb molta cura.
  • Col·locar els triangles de perill.
  • No fumar prop de l'accident.
  • Parar atenció als vessaments de combustible.
  • No acostar-se a un vehicle en flames.
  • Apagar els llums i el motor del vehicle accidentat, sempre que no arrisque la seua pròpia integritat física.
  • Telefonar al 112 i facilitar informació de la mena de vehicle, víctimes i el seu estat, localització del sinistre.
  • Assistir els ferits en funció de les possibilitats.
  • No introduir-se en el vehicle sinistrat si està inestable.
  • No moure els ferits.
  • No llevar el casc als motoristes.
  • Tape les ferides sagnants en abundància amb un drap net i pressione amb la mà.
  • No traslladar els ferits en el seu vehicle particular.
  • No deambular per la calçada, per a evitar ser atropellat.
Veure més consells

Notícies

El CICU gestiona prop de 730.000 avisos en 2022

València (12.02.2023). El Centre d’Informació i Coordinació d’Urgències (CICU), dependent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, ha gestionat un total de 727.533 avisos durant l’any 2022. Aquest global, suposa que diàriament es van atendre un total de 1.993 serveis.

 

Quant a la tipologia dels incidents, 265.185 van ser emergències mèdiques, 126.096 corresponen a telefonades que requerien resposta de caràcter urgent, 92.458 eren consultes mèdiques, 15.272 serveis que van correspondre a transports secundaris i 154.956 a transports urgents no assistits. Aquests dos últims tipus de serveis són, en el primer cas, els traslladats de pacients entre centres hospitalaris que requereixen personal sanitari, i, en el segon cas, els trasllats a centres sanitaris o domicilis que no requereixen assistència sanitària durant el transport. La resta de les atencions es refereix a alertes, telefonades associades i altres serveis.

 

Per províncies, a la de València corresponen un total de 362.598 incidents, 993 diàries. Del total, 130.880 han sigut emergències, 68.839 urgències i 52.400 consultes mèdiques, 7.029 transports secundaris i 78.078 transports no assistits. 

 

Quant a la província d’Alacant, s’han gestionat 270.841 avisos, la qual cosa va suposar 742 al dia. Del global, 106.076 eren emergències, 46.705 urgències, 31.250 consultes mèdiques, 5.314 transports secundaris i 49.546 transports no assistits.

 

A la província de Castelló, s’han atés 94.094 serveis, és a dir, una mitjana diària de 258. Del total, 28.229 van ser emergències, 10.552 urgències, 8.808 consultes mèdiques, 2.929 transports secundaris i 27.332 transports no assistits.

 

Recursos assistencials

Quan el CICU rep un avís en què se sol·licita assistència sanitària, s’assigna el recurs assistencial més adequat a aquesta demanda en funció de la prioritat del problema o la patologia manifestada i els recursos disponibles en el moment que es produeix la urgència.

 

Així, durant 2022, els incidents sanitaris gestionats han generat la mobilització de les unitats del Servei d’Atenció Mèdica Urgent (SAMU) en 66.395 avisos i les de Suport Vital Avançat (SVA) d’Infermeria, 4.999 incidents. Per la seua part, l’activitat de les unitats de Suport Vital Bàsic (SVB) va ascendir l’any passat a 282.553 serveis. En el cas de les ambulàncies convencionals Transport Urgent no Assistit (TNA), aquestes van fer un total de 26.055 trasllats de pacients. 

 

Cal recordar que, davant qualsevol situació d’urgència mèdica, cal telefonar immediatament al 112. És fonamental mantindre la calma i respondre de manera ràpida i concisa al breu qüestionari que fan els i les teleoperadores per a aconseguir una gestió òptima de l’avís.

 

També és important proporcionar l’adreça precisa del lloc on està succeint la urgència, indicar el sexe i l’edat aproximada de cada pacient, així com qualsevol altra informació que es conega (malalties o antecedents) amb la finalitat de facilitar l’atenció mèdica.

 

Recursos humans

En el CICU treballen metges coordinadors, personal d’infermeria, locutors i documentalistes les 24 hores del dia, els 365 dies a l’any, per a respondre a qualsevol situació d’urgència o emergència sanitària que sorgisca a la Comunitat Valenciana.

 

El personal mèdic coordina i gestiona de manera eficient la resposta sanitària. A més, és el responsable de la presa de decisions i de controlar l’activitat global i el funcionament dels recursos assistencials d’emergències, així com respondre les consultes mèdiques telefòniques quan l’avís ho requerisca.

 

Els professionals d’infermeria s’encarreguen de gestionar el transport secundari i de respondre a consultes sanitàries telefòniques, així com revisar i coordinar determinats tipus d’urgències sanitàries. Els locutors i locutores s’encarreguen d’assignar, mobilitzar i fer el seguiment dels recursos assistencials. Els i les documentalistes revisen l’emplenament de la informació registrada en les diferents fases de la gestió de la demanda sanitària i la codifiquen. 

imagen-contenido-noticia